påskens budskap gt *2

skärtorsdag:

 

När Jesus säger att en av dem ska förråda honom utbrister alla "det är väl inte jag?"

och Petrus säger i Mark 14:31 "om jag så måste dö med dig, skall jag aldrig förneka dig" och "detsamma sade alla de andra" lärljungarna.

 

Men dagen efter svor och bedyrade Petrus att "jag känner inte den där mannen som ni talar om!" (Mark 14:71).

 

Lärjungarna sa att de aldrig skulle förneka honom

Eller förråda honom

Men gjorde det

 

Lika så kan vi ibland känna att vi aldrig skulle förneka eller hymla med vår tro

Ändå kommer det dagar då vi förnekar Jesus

Vi vågar inte bekänna hans namn

 

Men liksom Petrus och lärljungarna fick förlåtelse och bekräfta att de älskade Jesus (Joh 21:15-19)

Och på samma sätt får vi förlåtelse, Jesus säger: "Min vän, du har fått förlåtelse för dina synder" (Luk 5:20)

 

Senare på kvällen ber Jesus dem vaka med honom och be

Men lärljungarna somnar bort från Jesus

 

Lika så kan vi somna ifrån Jesus

Och Jesus väcker oss

Men vi somnar igen

 

Evangelierna här häftigt på så sätt att de är ocensurerade

Lärljungarna skämdes säkert för detta

Men berättelsen var viktig att förmedla

 

I Mark 14:50 står det "alla övergav honom och flydde"

 

Övergav
Ett starkt ord
Förnedrande
"Alla övergav honom"

Men senare säger Jesus
"Jag är med er alla dagar" (Matt 28:20b)

 

Vi kan överge Jesus

Men Jesus överger oss aldrig

 


Det berättas om en man

som första gången han kom till kyrkan

misstolkade korset framme i kyrkan

som ett plustecken

 

Vissa ser bara korset som ett minustecknen

det är en del
men korset är ett plustecken

Korset ger mer än det tar

 

- fritt återberättat från P's predikan mars 2013

 

Berättelsen för skärtorsdagen och Getsemanestunden avslutas på ett lustigt sätt i Markusevangeliet kapitel 14

I vers 51-52 står det "En ung man som bara hade ett linneskynda på sig ville följa med Jesus. Honom tog de fast, men han lämnade skynket kvar och sprang sin väg naken."

Vem var mannen!?

Och... han sprang därifrån naken ;)

 

- mina tankar, skärtorsdagspredikan mars 2013

 

långfredag:

  

När Jesus säger orden på korset

"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" (Mark 15:34)

så citerar Jesus kung Davids psalm

Psalm 22 som handlar om Messias

"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?

Jag ropar förtvivlat, men du är långt borta" (22:2)

 

August Strindberg har skrivit om Syndabocken:

”Och eget var att så snart två personer i staden blevo osams, så blevo de vänner igen, bara talet kom på dig.”

 

Människor tenderar att bli sams

När de har hittat en syndabock


Hittar en syndabok

För att slippa se den kollektiva synden

 

Vi vill hitta syndabockar

Och media förstärker detta

Media blir prästerskapet i vår kultur

 

Men vi kan inte utse syndabockar

För vi bär alla på synd

 

I berättelsen om kvinnan som syndat och Jesus uppmanar den som är utan synd att kasta första stenen (Joh 8:1-11)

Går alla därifrån

För ingen av dem var utan synd

 

Gud övergav inte sonen på korset
Fadern och Sonen är ett (Joh 8)

och i 2 Kor 5:21

står det "Han som inte visste vad synd var, honom gjorde Gud till ett med synden för vår skull, för att vi genom honom skulle bli till ett med Guds rättfärdighet."

Jesus var människa fullt ut fast utan synd

Men på korset tog Jesus på sig all synd

Drabbades av synd

Blev syndabock

Och upplevde sig skild ifrån Gud på grund av detta

Och då citerar Jesus psalmen som handlar om Messias

"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?"

En förutsägelse för Jesus situation

Psalm 22 slutar dock positivt

Med hopp


Synden är inte ett problem för Gud
Synden är ett problem för oss

Döden inte slutet

 

- fritt återberättat från A's predikan mars 2013

 

Jesaja 53 är en profetia om Jesus

Slående!

Att det kan stå så lika

Om det som komma skulle

Men det står att

"Han fann sig i lidandet

han öppnade inte sin mun" (53:7)

 

Men det gjorde han ju

"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" (Mark 15:34)

 

Profeten visste inte att detta skulle ske?

 

I evangelierna står det ju mest om killar

Eller i hela Bibeln kanske man kan säga

Och de tolv lärljungarna som var närmast Jesus var män

Men

I Mark 15:41 står det "de (några kvinnor) hade följt med honom och tjänat honom när han var i Galileen. Och där var många andra kvinnor, som hade gått med honom upp till Jerusalem"

Det fanns kvinnliga lärljungar också!

 

- mina tankar, långfredagspredikan mars 2013


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0