Gemensam Kyrka?

min tanke om kyrkostyrelsens namnförslag..
Gemensam kyrka
känns inte som ett namn
mer som ett projekt
som ett sätt att beskriva någonting
känns svenska felaktigt
kyrkan - med 'an' på slutet "borde" det vara
ex.
Svenska kyrkan
Missionskyrkan
Baptistkyrkan
Metodistkyrkan
Pingstkyrkan
Evangeliska Frikyrkan
osv.
sen tänkte jag att det borde vara ett ord
sitta ihop..
sen kritiserade jag styrelsen för att i sin plädering prata om gemenskap och inte gemensam
18 gånger nämns gemenskap
8 gånger nämns gemesam
för mig är gemenskap och gemensam inte samma sak
gemensam betyder att äga tillsammans (Svenska Akademins Ordlista)
gemenskap betyder samhörighet, nära förbindelse  (Svenska Akademins Ordlista)
i detta fall borde kyrkostyrelsen pläderat för t.ex.
Gemenskapskyrkan
en åsikt som tack vare påverkanstorg kom upp i plenum även om jag själv inte behövde stå där framme och säga det ;)
en annan tanke som jag hade var även att nästan hundra förslag florerat på internet och i tidningar
och att kyrkostyrelsen valde att komma på ett annat namn
helt utifrån sig själva och inte marknadsfört det eller sökt församlingars åsiker om det innan presentation och beslut
förslaget och namnet var inte ursprunget eller förankrat från församlingarna
därför känns d gött att kyrkostyrelsens förslag för två år sedan gick igenom
den demokratiska processen har haft sin gång..
tyvärr hade jag varit väldigt bitter om Gemensam Kyrka gått igenom
inget jag är stolt över men så är det
istället kan jag nu glädjas och fördjupa mig i att fylla Equmeniakyrkan med innehåll och känna mig stolt och glad :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0