Tankar om jobbet som socialsekreterare:

”ett av världens svåraste jobb”
 
”unga socialsekreterare som gör de svåraste jobben”
 
”för tung arbetsbörda för nya såväl som erfarna”
 
”utveckling från karriäryrke till genomgångsyrke historiskt – förut arbetade sig upp till barnavårdshandläggare, nu börjar där och går sedan vidare”
 
”förut – stöd till föräldrar och omhänderta barn, nu – barnperspektiv (ju närmare barnen desto mer påfrestande), öppen vård, rörigare arbetsdagar, höjda ambitioner, uppdelning av arbetsuppgifter”
 
”lättare omväxlande uppdrag läggs på äldre erfarna handläggare medan ett mer komplicerat tyngre uppdrag läggs på unga oerfarna handläggare”
 
”stress att hantera obalans mellan krav och resurser”
 
”8 av 10 tycker det är för hög arbetsbelastning och 3 av 4 funderar på att byta arbete”
 
”underlåtenhetssynder – låter bli att ingripa”
 
”det blir inte kompetenta medarbetare om man inte ges resurserna att kunna arbeta kompetent”
 
Viktiga tankar att ha med sig:
”skillnad på barnperspektiv och barnets perspektiv”
 
”skillnad på vuxnas sociala konstruktion/bilder av barn och barns egna upplevelse/perspektiv”
 
”när du arbetar med etiska dilemman – börja inte med att hitta lösningen, börja med att inhämta information om dilemmat!”
 
”ska finnas utrymme för moraliska samvetsomdömen!”
 
”mänskligt samvete står över lagstiftningen” – Platon
 
”objektiv (utbildning/kunskap) och subjektiv (känsla/självkännedom) – villkor för professionalitet”
 
”den känsla som någon annan väcker hos mig är min egen känsla – ta ansvar för den”
 
”vi projicerar olika bilder av oss själva till bilder av andra”
 
”vi kan förändra vårt förhållningssätt – skapa våra egna situationer – vår förväntan på klienter kan förändra klienter”
”fem procents medveten påverkan, nittiofem procent omedveten påverkan!”
 
Förslagna lösningar:
BAS: rimliga arbetsförutsättningar genom tillräcklig bemanning (kan inte räkna med full kapacitet med nya handläggare, halv arbetsinsats under de första två åren), tillgänglig/stödjande arbetsledning, stabil organisation (undvik organisationsförändringar)
 
Stödstruktur utifrån erfarenhet genom utbildning, mentorskap, ”viktigt att inte för tidigt utnyttjas som ’erfaren’”, ”viktigt med förståelse för krisen i organisationen”
 
Metoder för samverkansarbete (tydlig ansvarfördelning) och ensamarbete (behov känna delat ansvar, ex. delat huvudhandläggarskap)
 
Administrativt – för lite socialt arbete i myndighetsutredningsarbetet
 
Strategier vid stresspåslag:
1. Kompenserar: kompenserar/tänjer på sig själv, ex. övertid, hemmajobb, jobbar sjuk, hoppar över fika/lunch, dåligt samvete, dålig sömn, TV för att strö tankarna
ej hållbart  utvecklar stressymtom
ok om tillfälligt med inslag av vila/återhämtning
 
2 a. Exit: flyr, slutar, byter arbete inom organisationen/annan organisation/annat arbete, sjukskrivning, pga professionell meningsförlust eller egen hälsa får betala för mycket
 
2 b. Sänka krav: sänker krav/ambitioner, ”good enough socialsekreterare”, lägger ev mer ansvar på föräldrarna än de klarar av, kompromissar med egna professionella bedömningar, slarvar med utredningar, ingen frihet att prioritera arbetsuppgifter pga överlämnar ansvar på chef att prioritera
Leder till moralisk stress (försvar) som leder till att man rationaliserar, legitimerar, rättfärdiga vad man tvingas göra, vilket leder till disengagemang, uppgivenhet, drar sig undan kollegor, flyktbeteende, som leder till alienation, känsla av maktlöshet/meningslöshet, främlingskap, förlorar professionell mening
 
2 c. Voice: protesterar, tar upp/säger ifrån, som skydd mot självanklagelser, professionell integritet/mening i arbetet, kollektivt stå emot, politisk strategi
 
Från: Utbildningsdag ”Socialtjänst för utsatta barn – hur håller vi kvalitén hög när personalen flyr”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0