annorlunda - med andra barnet...

jag upplever att många saker är annorlunda med andra barnet...
och att jag gjort andra val
tagit andra beslut
det blir på ett annat sätt...

t ex upplevde jag inte alls samma behov av egen tid med bebis
med "nya" lilla familjen
som med första barnet
(där det kändes jätteviktigt att få vara lite själv - hitta sitt eget - sina nya roller)
utan det spelade mindre roll att träffa familj och vänner på en gång
snabbare

sen har jag gjort en del inköp
som jag kanske (som jag borde!) borde gjort med första
men som det av någon anledning inte blev så
t ex vagnsfunktion för babyskyddet (underbar funktion som är så praktiskt användbar och typ ovärderlig!)
eller babysittern (hur gjorde vi med första!? klarade oss utan det? använde babyskyddet som den funktionen...?)
även köpt nya kläder i 44 (bara ett symboliskt plagg) och i storlek 50/56 (däribland pyjamas) medan första barnet ofta porträtteras i enbart blöja på många bilder (varför vi gjorde så vet jag inte - snålhet/insparning?/ovett?)

en annan stor skillnad med att födas som andra barn
att vara barn nummer två
upplever jag är
1. ljudnivån
där bebis snabbt får vänja sig vid barnskrik vuxenskrik röster som för samtal osv
på ett helt annat sätt än när första barnet var bebis (på gott och ont...)
ont - för att - stackars bebis redan fått höra mig vara arg så mycket och förmana så mycket (fast treåringen då...) när ammar när bebis i famn med bebis i rum... (gör typ ont när jag tänker på det och speciellt när det sker...)
gott - förstå hur mycket (för bebis avancerade) böcker den fått höra under de här första få veckorna i sitt liv (jämfört med första)
och bara kommer fortsätta få höra så mycket böcker så tidigt (kommer det påverka språkutveckligen? positivt? det borde det rent logiskt sätt göra...)

har även gått med i klubbar
"ny bebis grejer"
t ex liberoklubb
då jag med erfarenhet från första - nu vet vilka barnprodukter som är mina favoriter
och vilka inte (som pampers - hur kan man parfymera blöjor!? för mig någonting ofattbart...)

skillnader jag kommer på for know
kanske dyker upp flera...
(eller redan finns fler - som jag för tillfället inte tänker på...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0