flisan och bjälken


hälsade på två andra barnfamiljer...
och fascinerades (eller förfärades) över hur olika det kan vara
i ena familjen fick barnet hoppa i soffan
t o m ta bort kuddarna för att kunna hoppa direkt på soffjädrarna
och barnet fick även (utan alltför sträng tillsägelse) dra i juldekorationen och leka med gardinen
i andra familjen fick (men utan uppmuntran) barnet möblera om
alltså möblera om på riktigt
alla möbler i vardagsrummet flyttades runt (och då bör tilläggas att barnet enbart är tre år - men väldigt stark och uppfinnelserik uppenbarligen)
även lampor i eluttag flyttades
och allt det här - skriker bara i mig "stopp"
och tanken kommer "jag skulle aldrig..."
men så minns jag
att det inte var allför länge sen vi begränsade vårt barn och satte stopp för hopp i sängen eller ramla eller t o m busa
(vilket är den stora utmaningen vi jobbar med just nu)
för det blev för mycket
barnet för stort och framförallt tungt
och rummens yta uppmuntrar inte till ommöblering men skulle vi få ett "sånt" barn tror jag ändå att jag skulle säga ifrån
men det är så lätt sånt här
att döma andra och inte se sitt eget
jag skulle aldrig tänket är ju egentligen rent bullshit
för du vet inte - "man ska aldrig säga aldrig"
och saker som jag inte tycker är okej att barn gör
kanske inte spelar någon roll för någon annan
och saker jag begränsar för det mesta
kanske nån gång bortses från - för det bara blev så den gången
även om jag försöker vara konsekvent
och det är inte lätt
barns sprudlande idéer bör ju uppmuntras och bekräftas
även om det måste finnas rimliga gränser...
vilka är olika i olika hem
och det är helt okej
och bör inte dömas ut av andra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0