stopp! min kropp! diskussion i morgonpasset...

"stopp min kropp" är ett koncept som Rädda barnen tagit fram
och som förskolor kan prata mycket om
där barn lär sig tidigt att "jag är jag, jag bestämmer över mig, jag bestämmer över min kropp, och vem som ska får göra vad med den"
MEN
ett problem som kan uppstå... är när barnen kommer hem och säger t.ex "stopp min kropp" när föräldern säger "nu ska vi bada dig"
och hur gör man då?
hur ska man förklara för ett barn vad skillnaden är?
"jo men jag är din förälder, så därför har jag full tillgång till din kropp" - det funkar ju inte!
intressant
samtidigt som man... "som förälder måste man få tillgång till sitt barns kropp för att kunna sköta, tvätta, vårda, trösta"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0