våldsskämt okej eller ej?

det skämtas ofta om våld
och för de som inte har våld som ett påtagligt faktum i sin vardag
kanske det är ofarligt och harmlöst
men
så är det ju inte  för alla
uttryck som: "ni får slåss om det" är vanligt förekommande
utan djupare eftertanke om vad frasen verkligen indikerar
eller...
"ska du ha en smäll eller?"
"smisk på rumpan skulle de ha"
"hen skulle behöva en smäll på käften"
och det finns säkert ännu fler
som jag inte kommer på just nu
och frågan är ju - är det okej?
att skämta om våld
att skämta om att utöva våld emot andra
för om vi generellt i övrigt är emot våld
varför för vi då in konceptet på en skämtsam nivå
jag har gjort det
sa det t o m till mina soc kollegor på soc jobbet angående soc arbetsuppgifter
och det var då tanken slog mig
hårt
vad gör jag...?
vad säger jag!?
varför säger jag att de får slåss om det - det menar jag ju verkligen inte att de ska göra!
när ordspråkets innebörd helt tappat mening
kanske okej för den som inte blir slagen
men fruktansvärt för den som lever med våld som ett påtagligt inslag sin omedelbara närhet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0