att vara förälder - mellan lycka och förtvivlan


jag älskar att vara föräldraledig
att få möjligheten att spendera så mycket tid med barnen

att få vara med i treåringens fantasivärld när vi leker lego och se hennes fantastiska formationer
att vara en av henne utvald rollkaraktär i hennes egna rollspel - ena stunden lille skutt sen nina kanin sen kanske bamse eller brummelisa och sen plötsligt hennes farfar
att få se de mästerverk hon skapar med målarfärg och få höra hennes beskrivningar av vad de föreställer
att föra samtal vid köksbordet och fascineras över vad hon kan och samtidigt hur fel hon kan ha (och vilka beskrivningar hon kan ge som inte helt stämmer med mig uppfattning av verkligheten)

och samtidigt...

så förfäras jag över hur ofta jag förmanas säger till höjer rösten säger ifrån
för att treåringen inte gör som hon ska inte lyssnar eller i värsta fall gör helt tvärtemot vad jag säger
och tålamodet tryter
och idéen om uppfostran och hur saker och ting ska vara är större än vad jag kan/vill acceptera att hon gör...
då känns der inte bra
vilket är varje dag
och så lovar jag mig själv att ha större tålamod och säga åt henne mindre ofta och mindre kraftfullt
men så dagen efter misslyckas jag redan i sängen innan uppstigning
och så blir jag besviken på henne för att hon inte lyssnar och lär sig
och besviken på mig själv för att jag inte kan vara mindre bestämd och säga till så argt

balansgången däremellan är det jag står i - varje dag
mellan lycka och förtvivlan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0