disneys återkomst

jag har börjat titta på disney igen
dammat av de gamla VHS-banden
coolt att det fungerar så pass bra ändå
trots länge sen och föråldrad teknik
minns mycket från barnsbenen av filmerna
men fascineras samtidigt av detaljer jag inte alls kommer ihåg
eller förfäras...

som alkoholistscenen i Aristocats
"uncle waldo"
der skulle jag gärna vilja klippa bort
när jag läste askungenbok i kyrkan sist blev jag också lite trött på att flera killmöss har namn
men inte en enda flickmus...
utan de benämns enbart som "tjejmössen"
även om askungen annars i övrigt klarar bechdeltestet
(att det ska vara minst två namngivna kvinnliga karaktärer i filmen
som talar med varandra
om något annat än män)
och bambi mindes jag inte alls att det typ är nästan uteslutande musik
med få dialoger...
mer som ett konstverksprojekt
men det är väl också en av de tidigare filmerna...
om inte den första?

(efter googling...)

nej det var inte den första
först kom snövit 1937
sen pinocchio 1940
fantasia samma år
och så dumbo 1041
och bambi 1942
femte då alltså...
av långfilmerna
och apropå fantasia så minns jag att den gjorde mig väldigt besviken
och att jag bara i nödfall sett om den
den har ju inga dialoger alls
utan bygger bara på musik...
och vacker filmkonst i övrigt
men som barn... inte så kul

jag har alltså sett så mycket disney
galet mycket
jättemycket!
så det är kul...
att börja se dem igen...
och få uppleva berättelserna i filmformatet
mer än bara lyssna och läsa
blivit så sugen när jag sett de inre bilderna som kommer upp från
synd bara att treåring enbart (nästan) vill titta på en och samma om och om igen
medan jag vill titta på alla de olika en gång...!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0