när ångesten griper in

såg en uppdatering från föräldraledig kollega
med två månader äldre bebis
och att nittio procent av hennes tid går ut på att se till så att bebis inte gör illa sig - då hen börjat resa sig emot grejer

och ångesten lamslår mig

när jag påminns
inser
att jag snart kommer få ännu mindre tid
verkligheten som slår till
jag hade glömt
eller förträngt
känslan - när första barnet blev äldre och äldre
rörligare och rörligare
och tiden mindre och mindre
fast "de" säger att bebisar bara sover och sover
när då!?
vilka bebisar då!?
inte mina barn i alla fall
varken då som nu
och det är ju däråt det barkar
än kan bebis inte ens vända sig
(bara vrida sig)
men sen
när han börjar åla eller krypa fram
eller resa sig
eller gå!
hur ska det gå...!?
i detta hus
städningen kommer multipliceras
undanplockning
ha-koll-andet
säkerhetstänk? - hur ska vi få till det...?
och orosmolnet (hotet) att om två månader kommer bvc vilja göra ytterligare hembesök och säkerhetskontroll...
hur ska jag få till det!?
och att göra listorna... (med roliga saker!) som bara blir längre och längre...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0