perfekt

min perfektionism begränsar mig...
den begränsar mina tankar om känslor inför beteende emot alla mina nära och kära
familj som vänner som kollegor
bekanta
okända
lika så saker grejer aktiviteter sysslor vardagliga göromål
prylar!
den tillsammans med mitt alltid närvarande kritiska tänkande blomstrar i symbios

och det stör mig lite
jag önskar att jag var mer befriad
fri
fri från alla tankar och känslor av missnöjdsamhet
jag skulle vilja vara mer tillfreds
inte ständigt önska mig någonting annat
något mer
aldrig tillfredsställd

typ... exempel...
märkte igår - eller om det var i förrgår (perfektionistdetalj även där...!) - att sandlådan står inte i exakt vinkel med lekstugan
fast jag ändå försökt få det så!
och tidigare i veckan så stod nya rabattkragen på tok för snett i vinkel mot horisonten
så då var jag tvungen å detaljstyra det
och pallkragarna - några av dem - gör fortfarande det
måste typ åtgärda det - men inte hunnit än
frustrerande perfektionism för linjer och detaljer t o m
(liksom jag varje dag rättar till vinkeln på lekhagen i köket och lekmattan i sovrummet...)

och ändå är mitt hem i ständig kaos
inte undra på att jag är stressad
och inte mår hundra
(och då känns det ändå som jag inte gör annat än går och plockar undan och ställer på rätt plats)

och så människor...
just för tillfället är irritationen så stor för så många av dem
föräldrar som inte gör som de ska
socialtjänsten som nyttjar systemet på gränsen till lagvidrigt
polisen som inte håller sekretessen strikt och formell
jag orkar inte
frustrationen så stor över - hur kan de inte veta bättre? göra bättre? göra så som de ska och borde...
myndigheterna iaf!
men inte ens där
(och ikväll fick jag höra en till - t o m SOS alarm som far med osanning)
vart är världen på väg...!?

och ändå... varför är det jag som har rätt...? och de som har fel...? varför ska jag vara den som säger åt de hur de ska göra sitt jobb? det borde väl de veta bättre själva
eller??

och sen jag då - nej... kritiken och perfektionismen lämnar inte ens mig själv i fred
besviken på mitt eget handlande varje dag
samtidigt som jag i samma stund dömer ut alla andra
hur var det där med flisan och bjälken...?
den liknelsen är bara SÅ rätt
måste meditera över den lite mer tror jag...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0