Jessika Anderssons bok

citat från Jessika Anderssons bok När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var

 

"man är så oförstörd när man är liten, man ser alltid det fina"

 

"det betyder mycket för framtiden hur man blir behandlad som liten"

 

"man väljer hur man vill leva"

 

"man lär sig av allt man är med om"

 

"det som har hänt har hänt

släpp och gå vidare

så försöker jag tänka"

 

"det dåliga samvetet tillhör föräldrarollen"

 

"hur kommer det sig att destruktiva människor alltid hittar varandra?"

 

"jag kan tänka mig att en del av mina reaktioner och en del av sådant som har hänt mig hänger ihop med att jag inte hade det så bra som liten

för den skulle försöker jag inte skylla någonting som jag har gjort på min taskiga barndom

ens erfarenheter från barndomen kan säkert tjäna som förklaring ibland

aldrig som ursäkt"

  

"min mamma lät drogen bli viktigare för henne än hennes egna barn"

 

"min bror tror att mamma älskar drogerna mer än hon älskar sina barn

det tror inte jag

jag tror att drogerna är starkare än min mamma"

 

när barnen hälsade på mamma i fängelse

gick vakterna igenom barnens väskor

"missbrukare som vill ha droger kommer se till att de får dem

de skyr inga medel

självklart kommer det ligga droger i deras barns väskor

detta är en praktiskt sätt att frakta drogerna

så enkelt är det

driften går före allt"

 

"hon har det svårt

hon behöver min förlåtelse

fokus ligger på mamma själv

aldrig på mig eller på mina syskon

problemet är inte hur vi som är mammas barn har det i livet

hur vi mår

problemet är att mamma är ledsen"

 

"men om en mamma inte kan ta ansvar för sina barn, kommer barnen försöka ta ansvar för sin mamma"

 

"min mamma ville alltid ha sina barn omkring sig

det var normalt

det var bara det att hennes barn for väldigt illa av att vara där hon var"

 

"inga barn vill bort från sin mamma

men ibland undrar jag...

vad som är rätt

på sikt

barns rätt till sina föräldrar övergår i föräldrars ovillkorliga rätt till sina barn

med barnen som offer"

 

"som barn i en så kallad problemfamilj lär man sig att ta ansvar för sina vuxna

som fosterbarn har man det mönstret instämplat

när fostermamman var ledsen någon gång, då var man det första att trösta

man vill inte såra

ens fosterföräldrar är bra människor

de gör så gott de kan

det är bara det att man alltid, alltid får veta att man bor på nåder

det känns

även om det inte är avsiktligt menat och även om det inte sägs högt

som barn i en familj där de vuxna har problem med det mesta

får man också en tendens att förlägga skulden hos sig själv

det sker tidigt

långt innan man förstår:

det är mitt fel att det blir så här

stackars mamma

stackars fostermamma

allt är mitt fel

jag måste skärpa mig

uppföra mig bättre

det som händer är att jag tar på mig ansvaret för att de är ledsna

under min uppväxt hade jag alltid dåligt samvete

jag har fortfarande obegripligt dåligt samvete för allt och alla

och jag kommer inte loss

att jag ser mönstret hindrar inte ett ögonblick att jag känner som jag gör"

 

"att föräldrar inte klarar av sina liv är faktiskt inte deras barns fel"

 

"varken jag eller mina syskon var fosterhemsplacerade på grund av att vi själva hade problem

den som inte kunde uppföra sig var vår mamma

vi barn fick ta konsekvenserna av mammas missbruk

inte minst på grund av vuxnas rädsla

att vara fosterbarn kunde på ett mycket påtagligt sätt vara som att bära runt på en farlig smitta"

 

" det finns två sätt att reagera på negativa förväntningar

antingen grips man av lust till revansch

jag ska minsann visa vad ja går för

eller också tänker man att

okej, de får väl rätt då, jag ska vida dem hur dålig jag kan bli om jag verkligen försöker"

 

"när jag var liten trodde jag att alla familjer hade en Anna (socialsekreterare), för som barn utgår man ifrån att allt som man själv är med om är normalt"

 

"varför kom de (socialtjänsten) aldrig på oplanerade besök? förstod de verkligen inte att mamma skärpte sig bara just den lilla stunden när de skulle komma?"

 

"gjorde socialtjänstens ansträngningar någon skillnad, ens på sikt?"

 

"de professionell vuxna i min omgivning oroade sig för fel saker ... de ställde fel frågor"

 

"om allt detta svåra och konstiga talade jag med min fostermamma

jag såg det som att det var hon och jag som pratade med varandra

långt efteråt inser jag att min fostermamma rapporterade våra samtal till socialtjänsten

det var naturligtvis hennes plikt

ändå är det något av en chock

min socialsekreterare visste alltså att min pojkvän slog mig

men jag visste inte att min socialsekreterare visste

när man har en uppväxt som min ska socialtjänsten veta allt

fast socialsekreterarens bild inte är min

jag minns inifrån en verklighet som hon betraktar utifrån

alltid på långt håll och alltid med den speciella blick som man får när man är professionell

mina minnesbilder kan var både felaktiga och vaga

men de är mina

min verklighet gills mer för mig än socialtjänstens bild av min barndom"

 

"jag är övertygad om att mina fosterföräldrar räddade mitt liv

min fostermammas sätt att inkludera mig bland barnen i hennes egen familj gjorde enormt intryck på mig

för min fostermamma fanns ingen skillnad

hon var aldrig en sådan vuxen som gjorde skillnad på vanliga barn och barn som hade föräldrar som mina

det är det annars många vuxna som gör, vilket är konstigt

mina fosterföräldrarna såg mig som en medlem av familjen, vilket stärkte min självbild och fick konsekvenser för framtiden"

  

"det känns som om bara djuret kunde trösta mig

det kan var så med djur och barn

djuren får höra sådant som barn har svårt att prata om med de vuxna"

 

"att våld inte är acceptabelt lär man sig snart när man är liten

först på förskolan sedan i skolan

ingen får slå barn

ingen ska behöva bli slagen

inte mamma heller

det lär man sig

 

fast man är för liten för att stoppa våldet hemma

så det man egentligen lär sig är att skämmas

över hur det är hemma hos oss

att både barnen och mamma får stryk hemma hos oss

 

tänker man absolut inte berätta för någon"

 

"ofta fick jag frågan hur det gick för min pojkvän  som fick ta hand om vårt barn så mycket

jag var ju nästan aldrig hemma

min sångpartners fru var ensam med sina tvillingar exakt lika mycket som min pojkvän var ensam med vår son

ingen frågade min sångpartner hur hans fru klarade sig"

(genus!)

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0