predikan GUDSBILDER

notes från söndagens predikan:

 

tema den gode herden

gudsbilder

hur tänker vi oss Gud?

en kristen fick kommentaren "åh, va gulligt" när hon berättade att hon var troende

vart grundar sig den bilden av kristna ifrån?

 

den gode herden porträtteras ofta som en omfamnande herde

men herdens uppdrag bestod även av att bekämpa vilda djur

att slåss mot lejon och björnar

 

vilken Gudsbild passar dig bäst?

och varför passar den dig bäst?

anpassar jag min Gudsbild så det passar mig?

eller anpassar jag mig så att jag stämmer med Gud?

vågar jag korrigera mig själv efter den bild Gud ger av sig själv?

eller väljer vi den enkla vägen och korrigerar Gud efter hur vi tycker han passar oss bäst?

 

herdens stav kan man se på två sätt

att staven användes för att skydda fåren mot djur

men staven har även en krok som används för att håva in fåren

 

hur du tycker och tänker kring Gud "smittar" av sig!

för de msk som inte lärt känna Jesus

är DU Jesus

människor som du möter ser Gud utifrån din Gudsbild! 

 

hur reflekterar jag Gud till andra människor?

vilken Gudsbild passar dig bäst?

och varför passar den dig bäst?

reflektera Gud så ärligt som möjligt!

Guds ord och Guds tilltal påverkar oss och vår Gudsbild

 

vi kan inte få en hundra procent korrekt bild av Gud

men det är något att sträva efter

kyrkan tillsammans kan ge en mer rättvis Gudsbild

med alla kristnas Gudsbilder tillsammans

tillsammans kan vi som kyrka kanske ge en ganska bra bild av Gud

  

- N's predikan, april 2013

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0