krav

under frizon har jag tyvärr tänkt mycket på följande
vilka krav som kommer med den kristna tron och att vara kristen
jag älskar gud och tror att det är han som skapat allt och att jesus är guds son som dött och uppstått för vår skull och att helig ande finns inom oss för att hjälpa oss
det är ingenting jag vill överge
och jag vill absolut fortsätta vara jesu lärjunge
men
det snackas mycket om nåd osv inom kyrkan och om att det inte ska vara några krav och att man får komma och vara som man är
men just nu tolkar jag allt som krav och förväntningar på hur man ska vara
t ex ska man
bekänna synder
ge gåvor i form av pengar tid och arbete
älska sina medmänniskor (även sina fiender)
bära sina medmänniskors bördor
man ska inte äga någonting själv utan dela kollektivt
man lovas även att aldrig mer behöva känna törst eller hunger (törst/hunger som i att känna starkt behov efter något vilket inte stämmer)
man ska vilja att jesus ska komma tillbaka och skapa en ny värld
och man ska acceptera guds plan (och inte sin egens) över sitt framtida livet
jag älskar tron och församlingen men just nu denna konferens festival kristna gemenskap predikningar och seminarier denna sommar har jag bara känt mig synisk kritisk och uppfattat allt (iaf mycket) utifrån ett helt annat perspektiv
en predikan uppmanade oss kristna att vara skeptiska
men jag tror inte det var detta han menade...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0