rasism?

såg nyss rasism på nära håll
tror jag
och det gick så snabbt att jag knappt hann med
gick av tåget
och en kostymnisse gick före mig
när vi lämnar tåget kliver en kvinna på
det är gott om plats
men mannen trycker undan kvinnan mot väggen
typ knuffar
fast i farten så att det var nästan som att det inte var meningen
kvinnan blir förvånad och ropar ut
mannen går iväg utan att vända sig om eller knysta ett ord
ett uttryck för irritation över att kvinnan gick på tåget för snabbt?
eller för det
i kombination med att kvinnan hade utländsk härkomst och afrikansk klädsel?
mannens oberörda uttryck och landets oroliga politiska läge präglar mig att dra analysen om att handlingen är att betrakta som rasistisk
felaktig? who knows..
sitter här dock lite chokad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0