Ett utkast från dagens predikan

Pastorn använde dagens predikan till att prata om den svåra frågan; varför. Varför ondska? Och vart är Gud i detta?

Det är inte bara vi idag som funderat över detta. Även profeten Habackuk i Gamla testamentet ställde frågan: "Hur länge, Herre, skall jag ropa utan att du lyssnar, kalla dig till hjälp mot våldet utan att du griper in?" Habackuk 1:2

Senare säger Jesus i Nya testamentets Johannesevanglie att: "Om ni ber om något i mitt namn skall jag göra det." Joh 14:14 Samtidigt upplever vi ofta att Gud inte lyssnar på vår bön.

Men tron handlar om hopp. I människors svåraste stunder vänder sig människor till Gud. "Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se." Heb 11:1

Tro handlar om att stå kvar vid det vi inte ser. Stå fast vid det, även om vi inte ser. Jesus säger: "Tro på Gud och tro på mig." Joh 14:1

I profeten Habackuks berättelse svarar Gud på hans varför-fråga med orden: "Om uppfyllelsen dröjer, så vänta tåligt, den kommer förvisso, den uteblir inte." Habackuk 2:3b

Guds godhet finns mitt i en värld av ondska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0