citat från "goa tankar" på fb

"Jag var 7 år gammal när jag upptäckte att du var tjock, ful och äcklig. Fram tills den stunden trodde jag att du var vacker, i varje mening av ordet. Jag minns att jag brukade titta i gamla fotoalbum och se dig poserandes på en båt. Din vita baddräkt såg så glamourös ut och du såg ut som en filmstjärna. När jag hade tillfälle brukade jag leta upp den där baddräkten i en gömd vrå och fantisera om hur jag skulle använda den när jag äntligen såg ut som du. 
Men allt förändrades den kvällen då vi klädde upp oss för att gå på kalas och du sa: "Se på dig, så smal och vacker! Se på mig, tjock, ful och äcklig!"

I början förstod jag inte vad du menade. 
"Du är inte tjock! sa jag med ett barns oskyldiga blick. Du svarade "Jo, älskling. Jag har alltid varit tjock, även när jag var barn."

Under kommande dagar fick jag flera smärtsamma uppenbarelser som förändrade mitt liv. Jag lärde mig att:

1. Du är tjock, för mammor ljuger inte.
2. Att vara tjock är att vara ful och äcklig.
3. När jag växer upp kommer jag att vara som du, vilket betyder att jag kommer att bli tjock, ful och äcklig.

Flera år senare såg jag tillbaka på vår konversation. Som min första, viktiga förebild, lärde du mig att tänka samma om mig själv.

Med varje suck framför spegeln , med varje otroliga diet som skulle förändra ditt liv och med varje skuldfyllda matsked av "jag borde verkligen inte", lärde jag mig att kvinnor skulle vara smala, för att bli respekterade. Kvinnor borde fokusera på sitt utseende då deras värde baseras i deras skönhet. Precis som du, spenderade jag mitt liv med en känsla av att vara tjock. När blev att vara tjock en känsla? Eftersom jag visste att jag var tjock, visste jag att jag var värdelös."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0