filosofiemorgon

när man bor så här som vi bor
(i höghus med fyrtiofem lägenheter)
tänker jag iaf att det är så att man inte har så stor koll på alla som bor i huset
grannarna
jag vet typ inte ens hur alla som bor på mitt våningsplan ser ut
har koll på grannen i dörren bredvid
men annars är det inte mycket mer
och samtidigt så stötter jag ju på personer som bor i huset titt som tätt
i hissen i korridoren vid tvättstuga..
och bara för att jag inte vet och egentligen inte har ett behov av att veta
hindrar det ju mig inte från att fundera eller från att tankar väcks
om vilka grannarna är och vad som händer i huset
som igår när det ringde på dörren hos någon granne klockan halv tolv på natten
(ja det är ganska lyhört emellanåt)
varför ringer det på dörren så sent?
ytterdörren låses klockan nio
så om man får besök efter det måste man gå ner och möta upp de
alltså borde det vara nån som besökte nån i huset...?
förut hade vi en spaning på att två personer i huset som bor på olika våningar hade ihop det med varandra ibland
(saker som uppfattas vid korta möten i korridor/hiss)
ett annat tag trodde jag att det var en person som jag brukar stöta på som var närmast granne med oss åt andra hållet
men sen visade det sig att det inte var han utan en annan
som var soldat
honom ser jag inte ofta så han kanske inte bor kvar
fick hans post ibland då efternamnen liknar varandra..
det är ju också lite skumt
post kan ju vara ganska personligt
vilka myndigheter och företag man får brev ifrån t ex arbetsförmedlingen
för ett tag sen bodde det också ett homosexuellt par i huset
ena partnern uppfattades typiskt gay (ursäkta fördomarna)
och den andra var som en stor trygg teddybjörn.. typisk busschauffför (yrket avslöjas på kläderna)
och utifrån alla korta möten som blir med grannarna tar det ju ett tag att konstatera hur det ligger till..
och samtidigt
trots allt detta
alla medvetna eller omedvetna tankar som väcks
grundat i mänsklighetens nyfikenhet
så vill jag inte ha grannar
vill egentligen bo ute på landet med någon kilometer till närmaste granne
men höghuslägenhetskomplex med inglasad balkong utan insyn och skymmande gardin mot grannen är ett bra substitut
for now...
men önskar snart en förändring

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0