arbete på hemmaplan

måste reda ut det här med föräldraledig
"föräldraledig"
för även om man är ledig från arbetet
och inte förvärvsarbetar
så känns ordet ledig som en klar överdrift
att vara föräldraledig
alltså ta hand om barn som sin dagliga sysselsättning
innebär enligt mig
the opposite
mot att vara ledig
för när man tar hand om barn
börjar "arbetsdagen" när barnet vaknar
(ca kl åtta för vår del)
och slutar när barnet går och lägger sig
(ca kl elva)
förutom att barnet kan vakna (oftast) minst en gång per natt och vara i behov av lite omhändertagande
så... arbetstiden är långt mer än ordinarie åttatimmarsarbetsdag
till detta tillkommer att man inte kan gå på toaletten när man vill inte får vara själv på toaletten när man gör sina behov inte får äta när man vill vad man vill hur man vill inte får sätta sig ner och ta en paus när man vill pilla med mobilen när man vill
och så vidare
och så vidare
och så vidare
ingenting blir heller som man tänkt sig
"arbetsuppgifterna" som man satt upp på dagordningen hinns oftast inte alls med och planeringen blir oftast omkullkastad
vilket (minst sagt) kan leda till viss frustration

trots detta
så längtar jag inte alls till den fjärde september
då jag ska byta ut mitt 24-7 "arbete" till vanligt heltids förvärvsarbete
jag har varit ifrån arbetet i över ett år
och jag skulle vilja vara det mycket längre
att vara hemma
med barn
ta hand om barn
det är helt underbart fantastiskt härligt
att nästan få dela mitt barns varje upplevelse
se varje utveckling direkt i stunden
och bara få vara nära mycket och ofta
det är en obeskrivbar glädje och lycka
så tacksam att få denna ynnesten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0