summering kan man säga

jag har fyllt i ett skattningsformulär för professionell livskvalite
som "kan ge en fingervisning om hur balansen mellan medkänsletillfredsställelse och empatitrötthet ser ut i ditt liv"

medkänsletillfredställelse handlar om de positiva effekter ett hjälpande yrke kan ha
i att vilja och kunna hjälpa andra människor

empatitrötthet och medkänsleutmattning handlar om den negativa påverkan arbetet kan ha
i när vi konfronteras med det svåra i mänskligt liv inom ramen för vårt uppdrag

utifrån detta har arbetsgruppen skattat trettio frågor och fått fram en värde för hur vi ligger till kring medkänsletillfredställelse utbrändhet och ställföreträdande traumatisering

högt värde på medkänsletillfredställelse = hög tillfredställelse i förhållande till sin förmåga att vara en effektiv medhjälpare i sitt uppdrag

där hamnade jag på medel liksom tio andra i min grupp
tre hamnade ännu högre

högt värde på utbrändhet = risk för medkänsleutmattning och empatitrötthet
hopplöshetskänslor och svårigheter att hantera/utföra arbete effektivt
känsla av att ens ansträngningar inte gör skillnad
förknippat med mycket hög arbetsbelastning eller en icke-stödjande arbetsmiljö

där hamnade jag också på medel
men som en av tre medarbetare
resterande tio hade lägre...

högt värde på ställföreträdande traumatisering = sekundär traumatisk stress som kan inträffa när vi i arbetet utsätts för sekundär exponering för extrema eller traumatiserande händelser
ovanligt men kan drabba personer som är engagerade i de människor som upplevt extremt svåra händelser

där hamnade jag även på medel
som en av två! medarbetare
medan resterande elva hade lågt värde

detta om något måste väl ändå säga en hel del om min situation
jag är inte i väggen men den har varit och känts nära och jag har därmed fått möjligheten att välja ett annat alternativ som känns så mycket bättre än sjukskrivning!
fast det gör ont
fast jag kanske på ett sätt inte vill
men inget annat alternativ känns just nu möjligt
så med stor sorg går jag nu in i min sista arbetsvecka på barngruppen
och slog då givetsvis till med en enorm kakfest (iaf i arbetsmått mätt) och imponerade chef och övriga
nu kör vi! in i det sista...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0