en vanlig dag på jobbet


idag har jag i vanlig ordning börjat dagen med att starta datorn, stämpla in via jobbmobilen, öppnat kassaskåpet och tagit fram min ärendelåda och kalender
därefter gick jag upp med matlådan till lunchrummet en trappa upp
gick ner igen och tog fram "att göra" mapparna
kollade av mailen (inget nytt inkommande) och loggade in i verksamhetssystemet
några kollegor släntrade in varpå kort samtal skedde med dem
gick upp en trappa igen för att prata med ensamkommandehandläggare, för att få information om ett ensamkommande barn
därefter pratade jag med ungdomshandläggare för att få information om ett barn vars föräldrar vi eventuellt ska träffa i samarbetssamtal
försökte sen få tag på ytterligare en ungdomshandläggare, men hon hade inte kommit för dagen än
tillbaka på mitt kontor gjorde jag i ordning dokument i en faderskapsutredning som jag sedan skickade till UD för vidare transport till svenska ambassaden i Tel Aviv i Israel
i jakt på en man som är felregistrerad som fader här i Sverige
därefter ringde telefonen, utifrån påbörjad telefontid åtta trettio, och jag pratade med en man vars medförälder flyttat till en annan kommun med barnen utan hans samtycke, varpå han önskade komma på samarbetssamtal
jag ringde därefter upp modern, men fick inget svar, så skickade ut en förfrågan om inställning till att komma på samarbetssamtal
en ruta dök upp på skärmen, då jag fått mail från chefen om kommande utbildningsdag i oktober, varpå jag gick in och anmälde mig till den via angiven länk
sen så försökte jag få tag på familjerätten i Västerås för samråd i ett gemensamt ärende, men fick inget svar
ringde sedan upp föräldrarna som jag tidigare pratat med ungdomshandläggaren om för att fråga om deras inställning till att fortsätta komma på samarbetssamtal
fick nej från båda så det ärendet kommer avslutas, jag var dock lite osäker på hur det skulle registreras i systemet så la det i att göra mappen men en lapp med chefens initialer på som kom ihåg att jag ska ta upp det med henne
skrev även in kom ihåg om det i kalendern
meddelade sedan per mail kort info till ungdomshandläggaren om föräldrarnas inställning och att kontakten avslutats
försökte därefter nå familjerätten i Västerås igen, men fick inget svar
fyllde på med nya aktiviteter i outlook kalendern i datorn och bokade rum till nya inbokade samtal framöver
ringde sen upp god man, för barnet som behöver en särskild förordnad vårdnadshavare, och efterfrågade lite information till planeringen av utredningen samt gav information om processen
formulerade därefter ett brev med kallelse till samtalstid med barnet
tidigaste mötestiden jag hade att boka in var tjugosjunde september klockan femton (längre än en månad bort – innan dess är det tjockt i kalendern)
funderade på att eventuellt ta en paus, med en promenad, men bestämde mig för att köra igång med den egentliga planeringen för förmiddagen – renskrivning av utredningssamtal med förälder
som ska vara färdigt för kommunicering imorgon (då jag är ledig)
promenaden fick vänta till innan lunchen, eventuellt
efter att ha gått igenom renskrivningen, förberett kommuniceringskvitto och följebrev försökte jag få tag på Västerås igen och den här gången kom jag fram och kunde inhämta den information jag behövde (vilka registerutdrag hade de tagit in till snabbupplysningarna)
vilket ledde till att jag behövde gå upp i arkivet och leta efter lite akter och papper där och sedan ta kontakt med ytterligare en familjerätt, denna gång i Hallstahammar, för att inhämta uppgifter från deras socialregister till det yttrande tingsrätten ska ha in nästa vecka
det var inte så lätt som det kan låta (min upplevelse av den familjerättssekreterarens kompentens och kunskap) men förhoppningsvis kommer fax så småningom
därefter läste jag igenom akten som jag hämtat i arkivet och skrev en sammanfattning av uppgifterna jag hittills fått mig tilldelat
sen var det dags för lunch, men innan dess då så passade jag på att gå "lunchrundan", trots att klockan snart var tolv, och lite senare än önskvärt...
efter kort promenad och trevlig lunch med "de gamla kollegorna" fortsatte jakten på att klura ut vad som hänt familjen och barnen jag på eftermiddagen skulle träffa, för att kunna förbereda ett så bra barnsamtal som möjligt
inspelningsapparaten inhämtades från tredje våningen och provkördes, "fusklappen" med Norrköping modellen (vår samtalsmetod för barnsamtal) gicks igenom och ändrades för att passa barnsamtal i snabbupplysningar och därefter rådfrågade jag kollega lite kring hur jag skulle tänka inför att träffa barn som eventuellt är rädda för att träffa mig och våga berätta om sin situation, utifrån att de tidigare blivit tillfälligt placerade med anledning av att ha blivit utsatt för våld av förälder
på väg till besöket konstatersde min gamla gruppledare att hon fått ett fax som egentligen var till mig
(där var den - utredningen som jag efterfrågat!)
assistenten hade felaktigt lagt mitt fax hos gruppledaren... så nu hann jag inte läsa den innan samtalet med barnen
tittade ut i väntrummet och såg att förälder och två barn var där som inbokat
jag hade bestämt sen innan att jag skulle prata med yngsta barnet först (eftersom båda barnen kom samtidigt och en av dem behövde vänta på den andre i väntrummet med föräldern - varpå jag bedömde det som mest lämpligt att prata med det yngre barnet först)
första inspelningen blev trettiotvå minuter och den andra trettiosju
(vilket sen kommer ta flera timmar att renskriva för att få till det rätt)
men det fick bli en annan gång
för just idag skulle jag sluta lite tidigare och bli hämtad en bestämd tid
innan dess pratade jag lite med en kollega om hur barnsamtalen gått
varpå jag även korrekturläste en text som hon skrivit (utredningssamtal med förälder i gemensam utredning)
loggade ut la tillbaka lådan i kassaskåpet med kalendern och stämplade ut sexton noll noll

säkert däremellan höll jag även på med många fler saker (t ex flera besök till skrivaren och ner allmänt prat med kollegor) som jag glömt att nämna eller skriva med... men se, så kan en arbetsdag i mitt liv se ut!
innehållsrikt – inte sant!? :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0