mer Elaine Eksvärd

tvångskrama

tjatkrama

kramattack

pussattack

villkorsshama

tvångsknät

 

undvik!

 

"min viktigaste retoriklektion någonsin

dela med dig till familj, släktingar, förskolor, alla som har med dina barn att göra"

 

tvångskramar – att man uppmanar barn att krama folk

villkors shama – att barn får saker på villkoret att den vuxna får intimitet (ex. "om jag får en puss..." - barnet betala med pussar)

tvångsknät – vuxna som uppmanar och/eller sätter barn i knät utan att barnet vill/haft möjlighet att säga nej

puss- och kramattacker – gör inte det!

 

Lär barnet säga: "Nej tack" eller "Nej tack jag känner inte dig" eller "Nej tack, jag kramas bara när jag själv vill"

 

Ge barnet ett val - fråga om barnet vill - ställ frågan "vill du?"

 

GÖR INTE SKILLNAD PÅ VUXNA OCH BARN gällande deras rätt till integritet

 

innan barn själv kan säga "stopp min kropp" - måste föräldern vara barnets röst

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0