gravidfråga no1: vet ni vilket kön?

fortfarande (även den här gången) är typ vanligaste frågan: vet ni vad det blir?
och jag kör (även denna gång) på med svaret: jag tror det är en människa
men folks viktigaste fråga till mig som gravid
är att fråga vilket kön fostret har
fast fostret ännu inte kan räknas som ett barn
ännu inte är född
är det viktigaste för mänskligheten att definera fostrets kön
varför?
vad är det som gör att det är den första frågan typ alla ställer...?
för vad spelar det för roll?
om jag säger kille: vad gör det för dig då?
om jag säger tjej: får det någon annan påverkan?
och kräks nästan på reaktionen som blir när jag skämtsamt (men allvarligt menat) säger att jag tror att det är en människa
då nästan uteslutande alla börjar prata om att det nej ju inte spelar någon roll
men om det inte skulle spela någon roll
varför måste du då fråga?
det?
jag fattar inte
men de här nio månaderna i magen
det är den här lilla människans enda könsfria tid i livet
att inte dömas utifrån sitt kön
utan få vara 100% människa
nothing more or less
även om det inte är helt sant
då folk definierar fostrets kön utifrån hur gravidmagen ser ut streck på magen den gravidas mående osv osv osv redan ändå
fast jag inte vet fostrets kön
verkar många andra ha stenkoll på det
bara det irriterande
låt mitt foster få va!
bara människa...
i alla fall i sina första nio månaders "liv"
sen är det kört


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0