begagnade livet

jag lever ett budgetliv

när jag flyttade hemifrån köpte jag tavelramar utan ram... - för att de var billigast (och beskar inte bilden nåt)
köpte även soffa begangnat använde lånade stolar och fick reducerad hyra
innan - när jag var tonåring - hade jag t o m en död kvinnas gamla bh-ar (vilket jag efteråt har lite svårt att förstå och egentligen tänker är ganska konstigt...)
sen hade jag ett budgetbröllop
billigast möjligast efter omständigheterna
billig klänning (fast jättefin och nöjd med den - men... en vit balklänning)
billigt halsband (och inte så fint - något jag ångrar!)
billig håruppsättning och inget fancy (mon kusin som fixade gratis och helt ok) men vid möhippan ångrade jag mig lite och fick leksaksslöjan jag hade då omsydd i hårspännet
men ändock - leksakslöja
I say no more
sen fick jag barn... och köpte (köper) sällan något nytt till ordinariepris
inte kläder iaf
och de få gånger jag gjort det så känns det ändå som det inte blivit riktigt bra
och så huset
budget och billigast och begagnat all over
andras överblivna grejer
istället för tippen hamnar de hos oss (eller tas emot med ett hjärtligt tack)
jag köper sällan något onödigt
och ändå köper jag ofta saker
men de ska ha en funktion
fylla ett syfte
ett behov som uppstått
av ekonomiska skäl
men också bara känslan
känslan av vad som känns rätt
samtidigt som... det skulle kännas bra
och ibland har känts bra
att köpa något nytt
bara för att
för att det är något speciellt
att äga något nytt för sig själv
eller sina barn
och ibland kan jag fundera...
kommer det komma en tid
då jag inte prioriterar att spara in snålar köper billigast eller begagnat
inte tänker budget och pengar utan bara go for it
men i nuläget känns det väldigt långt bort
och en del av mig vet inte ens om det är eftersträvansvärt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0