treårstrots i alla åldrar...?

jag träffade ett separerat par som berättade om hur deras tvååring var och pratade om tvåårstrots
jag har alltid trott att det var treårstrots som gällde
men kanske uppfattar vi att barn har trots i alla åldrar nu för tiden
eller så är det bara så att vi inte förstår oss på våra barn
eller att de inte vet hur de ska få oss att förstå dem...
jag kan tycka att vuxna och barn ofta är osynkade
i vad vi vill och anser borde ske och hända
att vuxna vill att barnet ska äta när det vill leka
eller sova när det vill vara vaken
eller vara vaken när de vuxna vill att det ska sova
osv osv
vad beror det på?
har det alltid varit så här?
och vad är lösningen...?
att mer följa barnets behovsmönster
eller forma in det i vuxenvärldens tänk
jag vet inte
men oavsett skulle det vara skönt att slippa trots
och en del i det kanske är att följa barnet lite mer...
(även om jag högt står för tydliga gränser)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0