"barn är inte på ett visst sätt..."

"barn beter sig - om de kan"

"barn gör så gott de kan
när de inte kan bättre
måste vi komma på varför
så att vi kan hjälpa dem"

"det som är logiskt för mig
behöver inte automatiskt vara logiskt för någon annan"

"människor är olika på insidan"
"människor gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar"
"jag kan faktiskt påverka - mitt förhållningssätt"

"vad är det som får oss människor att bli som vi blir...?"

"när du är inne på facebook och läser om någon gammal bekant istället för att vara med dina barn - är du mer intresserad av vad den människan gör än att lära känna dina barn"

"en händelse är en följd av en händelse"
"om man blir medveten - kan man bryta mönster"
"du kan bryta mönstret"

"man kan inte tvinga fram förändring"

"det är genom våra föräldrar som vi lär oss hur föräldrar ska vara"

"när vi bara reagerar - autopilotläge - blir det obegripligt för barn
barnet kanske gjorde något som är helt normalt för ett barn"

"när någon annan påpekar vad du gör fel väcks en motvilja som leder fram till försvar"

"det är ingen svaghet att be om hjälp med något man tycker är svårt - det är en styrka"

cirkulärt synsätt: se - försök förstå - agera

"istället för att lägga ansvaret på barnet - ändra miljön"

"om de vuxna förstår varandra bättre - då vinner ju barnet"

"det är den vuxnes ansvar att hitta lösningen!" (för att det ska bli bättre)

"lär känna ditt barn - ansträng dig lite!"

"vi kan inte bestämma över vad vi får för barn"

"att höra - är att uppfatta med hörselsinnet
att lyssna - är att anstränga sig för att försöka förstå vad den andra personen säger"

"undvik korrigeringsreflex (resultatet är att barnet lär sig att det tänker fel och känner fel) - ställ lösningsfokuserade frågor (hjälp barnet att komma fram till lösningen själv ex. vad kan du göra? hur tror du att det blir om du gör så?)

"ge inte råd - lyssna och ställ frågor
så att barnet hittar fram till en egen lösning"

"när du möter ditt barn - visa att du är glad att hen kommer och släpp allting annat (det du gör kan du göra sen - om några minuter när barnet gått vidare till lek)"

"om man kan använda en styrka blir det en resurs"

"resurs - vad som helst som kan vara till hjälp att övervinna hinder eller för att uppnå mål"

"tänk: vad är det som fungerar?"

"ser du problem - så blir det problem
ser du möjligheter - skapas möjligheter"

"problem är en färdighet som du kan träna upp"

"alla människor mår bättre - om de begriper kan hantera det och känner meningsfullhet"

"ge inte samma information på samma sätt"

"lägg inte ansvaret/skulden utanför dig själv"

"vi vuxna följer de lagar som är begripliga"

"barn testar inte gränser - det är du som överreagerar
för det handlar om att barnet gått över din gräns"

"vi vuxna tror att barn ska vara i ständigt stand by läge"

"connect before you correct"

"använd 'jag' och 'därför att...'"

prata om skriv ner och lägg i tre skålar:
A föräldern bestämmer och har hundra procent ansvar
B föräldern och barnet bestämmer tillsammans och delar ansvaret
C barnet bestämmer och har eget ansvar

"fråga barnet: vad tycker du att en x-åring kan ta ansvar för?"

"innan artonårsdagen: vad tycker du att du behöver lära dig för att klara vuxenlivet?"

"utan konstanter - blir man orolig"

"ge barnet förutsägbarhet:
att veta var du ska vara
vad du ska göra
när det ska ske
vem som ska vara med
hur länge du ska hålla på"

"hjärnan minns negativa upplevelser som ett karbordband... men positiva upplevelser som teflon"

"man kommer ihåg saker mycket bättre om det händer något oväntat"

"om det inte fungerar - gör något annat!"

"lär med kroppen - det fastnar i huvudet"



citat från föreläsningen "barn är inte på ett visst sätt - de blir på ett visst sätt!" med eva-lena larsdotter






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0