slutar aldrig förvånas...

jag har ju en dotter
och en son...
och när jag fick min dotter
blev jag mer rosa än jag hade kunnat ana...
vilket gör att en stor del av garderoben som sonen får ärva
innehåller en hel del rosa...
som en rosa fleeceoverall
perfekt under vinterkläderna
och för när man ska åka bil...
så då har jag inte sett någon större anledning till att ersätta den rosa fleeceoverallen
med en annan identisk fleeceoverall
förutom färgen
varför?
för att det är en pojke?
varför ska ett fullständigt användbart plagg slängas bort och ersättas med ett nytt bara för att det är en pojk?
dåligt för miljön
dåligt för plånboken
och tack vare detta kan vi indirekt föra en genuskamp
jag klarar inte av det med allt...
mycket plagg har sorterats bort
tyvärr
pga att det är en pojk...
men fleeceoverallen har fått vara kvar
så jag funderade ju på... vad ska förskolan säga?
men de sa inget!
föga förvånad blir jag då när jag idag kommer till BVC
och distriktssköterskan uttrycker förvånat att hon först inte känt igen min ettåring - eftersom han hade rosa på sig...
måste jag skriva att - jag förväntade mig mer
borde inte de allmänna samhälleliga instanserna kunna erbjuda lite mindre könsnormativt agerande...!?
hon hade väl bara kunna tänkt det iallafall... inte även sagt det högt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0