en dag på stan

flanerar på stan
och fascineras av vad jag då får träffa på
en man med funktionsvaration
som känner sig fri att prata med oss - bara för att jag mötte hans blick och log
presenterar sig med namn
på charmigaste galna vis
"jag tyckte du sa Fredrik"
och sen vill sjunga en fräckis för mina barn
jag ser att de undrar
"känner vi honom?" frågar t o m sexåringen
men jag tänker ändå att den här främlingen är okej
och att samtal får ske senare
som förklaring
sen går vi förbi ett helt gäng
jag räknar till tio
"uteliggare"
"alkis"
samhällets baksida...
även där får jag ögonkontakt
nickar och ler
de verkar ha en härlig stund i solen vid vattnet
trots de svårigheter som tydligt lyser igenom
för att till sist... träffa på en annan man
som min treåringen tilltalar
som åker runt med sin cykel med plastpåsen och letar efter pantburkar
och jag ångrar att jag inte tog med mig panten från restaurangen
så jag kunde ge honom dem
eller enbart strategiskt ställa de någonstans lämpligt där han kunnat hitta dem...
"vad är väl en dag på stan"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0