pianot

jag såg en annons
piano bortskänkes
och det såg jättefint ut
gefle pianofabrik
så jag kollade om det fanns kvar
och det fanns det!
och de kunde hålla det till mig i en vecka...
i jakt på pianobärare
frågade familjen - inget svar
kollade med kollega - svalt intresse
kollade t o m med tonåringen
men så till slut - två intressenter
starka frivilliga pianobärare
vilken lycka!
men... ska man lura ut två släktingar att åka långt för ett pianos skull kändes det bäst att åtminstone kolla på det först
och studera förutsättningarna för utbärning
sagt och gjort
vi åkte dit
på en onsdagsdejt
och vilket piano... så fint!
och vilka trevliga ägare
med otroliga gamla historier från livet
jag ville stanna kvar
höra mer
utforska
spela in
skriva ner
men inte läge nu...
pianot hämtades sen två dagar senare
och det gick över förväntan
tackvare oväntad "bärhjälp" från makens kollega
så nu står pianot äntligen där
på sin rätta plats
precis där det ska vara
nu och för alltid
det enda i salen förutom kakelugnen som egentligen ska vara där (inte massa sängar kläder och skrivbord)
pianot hade paret fått från mannens mamma
som växt upp i Djupviken
och föddes 1915
och som hon fått av sin pappa när han dog 1955
paret tordes fått det för att mamman ville att sonen skulle spela
men ingen av de spelar
fast de haft pianot sedan 1973




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0